maandag 4 maart 2013

Review: Steaming Satellites - Slipstream (The Instrument Village, 2013)(Rock)

Steaming Satellites uit Oostenrijk bracht in 2011 de CD "The Mustache Mozart Affaire" uit, die alom geprezen werd en de band toerde mede daardoor in Amerika, Spanje en Scandinavië en speelde begin dit jaar op Eurosonic te Groningen.
Ook fungeerde de band als voorprogramma van onder andere Monster Magnet, Thin LIzzy, Therapy?, Oceansize, International Noise Conspiracy en andere bands.
Steaming Satellites bestaat uit: Max Borchardt - zang en sologitaar, Manfred Mader - sologitaar, Emanuel Krimplstätter - keyboards en gitaar, Daniel Ziock - basgitaar en Matl Weber - drums en keyboards.
Hun nieuwe CD "Slipstream" bevat 11 nummers, waarvan het instrumentale titelnummer de eerste is en dit bestaat uit een eentonig synthesizer geluid, dat enigszins mysterieus over komt, waarna de band een voorzichtige start maakt met het volgende nummer, getiteld "Another Love", dat na korte tijd van ritme
verandert en in een lekkere dansbare mix van rock en dance uit mondt.
Vervolgens hoor ik "Notice", een swingende mix van hiphop en rock, waarbij stil zitten onmogelijk is en deze wordt gevolgd door "Another Try", een vrij rustige rock song, waarin dance invloeden door klinken.
Daarna krijg ik "So I Fell Down" te horen en dit is eveneens een uitstekende rustig gespeelde rock song, waarna ik "Time Zone" voorgeschoteld krijg en deze rock song heeft een uptempo en dansbaar ritme.
Dan hoor ik "No Sleep For The Damned", dat weer een combinatie is van rock en dance en de band zet me hiermee in beweging om me vervolgens "Rudder" voor te zetten, waardoor ik in beweging blijf, want ook dit is een zeer dansbare rock song.
"Shadows Collide" begint met drum 'n' base, dat samen met de synthesizer de basis vormt voor dit dansbare dance rock nummer.
In "Nothings For Free" maakt de band opnieuw de combinatie dance en rock, alleen deze keer met behulp van blazers, maar deze keer weet de band me door een schitterende tempo wisseling te verrassen en gaat het nummer een totaal andere kant op, die ik niet verwacht had en mondt het nummer uit in een geweldige
rock song
Met het afsluitende "Gone" laat de band me nogmaals horen ook andere kanten te hebben en door een eentonig synthesizer geluid krijgt dit rustige nummer dan ook iets extra's.
Door het karakteristieke stem geluid van zanger Max Borchardt is de band helaas beperkt en lijken de meeste nummers vaak op elkaar, maar desondanks weet Steaming Satellites me toch te overtuigen en ben ik in de veronderstelling dat de band, door hun dansbare songs, live op hun best is.




STEAMING SATELLITES performing new song from their upcoming alb
www.youtube.com/watch?v=2UUxSYX_dBQ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten