maandag 16 september 2013

Review: Caviare Days - Caviare Days (Label 259 / Rough Trade, 2013) (Pop)

De Zweedse band Caviare Days, die uit  Lina Westin - zang, Maja Westin - zang, Boris Grubesic - sologitaar, Marcus Arborlius - toetsen en Timmy Grim - drums bestaat, heeft hun debuut album via het Label 259 / Rough Trade uitgebracht met daarop 10 songs plus 3 bonus nummers.(luister naar de band via de youtube link onder de recensie)
Het album start met "The Awakening", een lekker klinkende licht psychedelische poprock song, waarin enkele prima tempowisselingen zitten, die gevolgd wordt door "Oh So", een aanstekelijke uptempo pop song met dance invloeden.
In "Fresh Tomatoes" hoor ik invloeden van Earth & Fire en Abba en deze uitstekende pop song met wisselende ritmes klinkt vrolijk en dansbaar.
Daarna laat de band me het zeer dansbare "Speed Of Sound" horen en dit nummer swingt als een trein, zodat het onmogelijk is hierbij stil te blijven zitten en dit nummer acht ik zeker hit kansen toe.
Met "You'll Qualify" laat de band me opnieuw een swingende pop song horen, waarin het tempo lekker afwisselend is en de muziek, mede door de uitstekende samenzang van de zusjes Westin, een genot is om naar te luisteren.
In "High" krijg ik een schitterende song te horen, waarin niet alleen prima tempo wisselingen zitten, maar waarin de band Zuid-Amerikaanse ritmes verwerkt en het heerlijke trompetspel daarin is daar mede verantwoordelijk voor.
Vervolgens krijg ik "Shut The Door" te horen en hierin schotelt de band me een lekker klinkende swingende pop song voor met invloeden uit progrock en in "Who Deprived You Of Your Smile?" laat de band me een vrij stevige poprock song horen, waarin ik licht psychedelische invloeden ontdek, maar ook zang invloeden
van Abba zijn hierin te ontwaren en door verschillende tempowisselingen blijft het nummer boeiend.
"The Dream Is Dying" is een rustige pop song van gemiddeld kaliber en "When The Light Is Breaking", waarin enkele tempowisselingen zitten, eveneens.
Dan krijg ik de bonus nummers te horen en de eerste daarvan heet "Again" en deze song is een werkelijk schitterend stuk muziek met heerlijk pianospel en prima gebruik van strijkers, waarbij de prachtige samenzang van Maja en Lina het nummer meer kracht geeft en samen met de uitstekende tempowisselingen weet de band hier naar mijn mening de beste song van het album te spelen.
Daarna volgt "When The Light Is Breaking - Remake Featuring Ebbot" en hierin hoor ik een iets krachtigere versie van deze song, die gevolgd wordt door het laatste nummer "The Awakening - Name In Lights Remix" en dit is de disco uitvoering van de song, compleet met disco handklap.
De song swingt daardoor aan alle kanten, waardoor hij prima dansbaar is en dit bijna 7 minuten durende nummer is dan ook duidelijk gericht op de hitlijsten en discotheken.
Het debuut album "Caviare Days" is een uitstekende CD, die me verrast heeft en ik kan hier over maar tot één conclusie komen en dat is: Grote klasse!




CAVIARE DAYS - YouTube
www.youtube.com/user/CaviareDaysOfficial  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten