maandag 2 september 2013

Review: Various Artists - 60's Garage Legends Salute The Fuzztones (Stag-O-Lee, 2013) (Garagerock)

The Fuzztones, die in 1980 werden opgericht, zijn legendarisch geworden door het spelen van zestiger jaren muziek in de stijl van de garagerock bands uit die periode en voor het eerst in de historie van de popmuziek is er een CD opgenomen door zestiger jaren bands voor een band, die begin jaren tachtig begon met het spelen van obscure zestiger jaren songs.
The Fuzztones schreven zelf nooit nummers, maar doordat de songs, die ze speelden, zo onbekend waren, dacht het publiek, dat het hun eigen nummers waren.
Ze inspireerden met hun muziek ontelbare bands het zelfde te doen, waardoor dit soort muziek van alle tijden blijft en klinkt alsof het authentiek is.
In 1993 verscheen het album "Songs We Taught The Fuzztones" via het Music Maniac label, waarop originele uitvoeringen staan van songs, die bekend werden doordat de Fuzztones ze speelden en nu, nadat The Fuzztones ook eigen songs begonnen te schrijven, is er een CD verschenen, waarop zestiger jaren bands covers van die nummers spelen, zodat de cirkel helemaal rond is.(luister naar een stukje van dit album via de youtube link onder de recensie)
Op de CD "In Fuzz We Trust" staan 18 nummers van 14 Amerikaanse bands en 1 Engelse uit de jaren 60 en de eerste daarvan is Davie Allan & The Arrows, die "Avalanche", een ruig instrumentaal garagerock nummer, ten gehore brengen, dat gevolgd wordt door "I Never Knew", een op "Gloria" van Them lijkend nummer, dat door Shadows Of Knight en Fuzztones gitarist Elan Portnog gespeeld wordt.
Daarna hoor ik "Get Naked", een heerlijke psychedelische garagerock song, vertolkt door Sky Saxon en gevolgd door The Pretty Things uit Engeland, die me een schitterende versie van "Ward 81" voorschotelen.
The Shy Guys laten me hun uitvoering horen van "Highway 69", een lekker klinkende rock song en Gonn speelt "Shame On You", een prima mix van garage- en bluesrock, waarna ik The Monks een fantastische versie van "Hurt On Hold" hoor spelen in die onmiskenbare Monks sound.
"All The King's Horses" van The Electric Prunes, die dit nummer samen met The Pretty Things spelen, is een geweldige psychedelische rock song en "Rise" van Charlie Souza & The Tropics een lekker klinkende pop song.
Vervolgens hoor ik Shadows Of Knight opnieuw en nu samen met gitarist Dick Taylor van The Pretty Things in hun vertolking van "Me Tarzan You Jane", een ruige garagerock song en dan hoor ik The Vagrants met "Nine Months Later", een fantastische uitvoering van dit nummer, die niet alleen dreigend over komt, maar ook nog eens psychedelisch klinkt.
Dan krijg ik de band Gonn nogmaals te horen en deze keer met het nummer "Hallucination Generation", een song, die psychedelisch klinkt, maar ook licht naar de hardrock neigt, waarna ik ook The Shu Guys nog een keer te horen krijg en in het nummer "Romilar D" hoor ik de band een stevige rock song spelen.
Strawberry Alarm Clock staat op de CD met "Charlotte Remains", een schitterende psychedelische garagerock song en hierna krijg ik Wally Waller (The Pretty Things) samen met de Italiaanse band The Strange Flowers (de enige niet sixties band) te horen, die onder de naam Wallflowers het nummer "Look For The Question Mark" spelen en deze doen dat in een een uitstekende psychedelische uitvoering.
Daarna hoor ik ? & The Mysterians met "Action Speaks Louder Than Words", een lekker swingende garagerock song, waarna ik Davie Allan nogmaals hoor, maar deze maal met Graig Moore van Gonn en dit nummer heet "She's Wicked" en is een ruige uitvoering, die me qua zang licht aan The De Fuzztones doet denken.
De CD wordt afgesloten met het nummer "Black Box", dat door Vanilla Fudge wordt uitgevoerd en deze psychedelische progressieve rock versie is fantastisch en hiermee laat Vanilla Fudge horen nog steeds tot de beste psychedelishe bands te behoren.
De CD, die ook als 2LP met klaphoes uitkomt op 180 gram vinyl en als gelimiteerde versie van 9 7" vinyl singles in een deluxe box, plus als download is een geweldig tribuut album, dat in geen enkele collectie van zestiger jaren muziek liefhebbers mag ontbreken!




IN FUZZ WE TRUST - YouTube
www.youtube.com/watch?v=mjA7uv8E26c

Geen opmerkingen:

Een reactie posten