maandag 10 februari 2014

Review: This Is Nowhere - Turn On Tune Down Drop D (Nasoni, 2014) (Bluesrock)

This Is Nowhere werd in 2009 te Thessaloniki, Griekenland opgericht en bestaat uit: Manuel Pov - zang en sologitaar, Jay O' Leen - sologitaar, Bateman -  basgitaar en Captain Tzek - drums.
De band maakte in mei 2011 op het Lotus Records label hun debuut met de single "Perfect Helpless" / "Wilderness (Part 2)", die in oktober 2012 gevolgd werd door "A Possible End?", dat op de 10" vinyl split single "We Split For The Ladies" staat met "Domino Memories" van De Sades als andere kant en eveneens via Lotus verscheen.
Hun volledige debuut album "Turn On Tune Down Drop D" is als Vinyl LP + CD met bonus tracks + insert uitgebracht door het Duitse Nasoni label, waarvan er 100 exemplaren in een gelimiteerde gekleurde vinyl uitgave zijn verschenen en 400 exemplaren op zwart vinyl geperst zijn.

De CD bevat 11 nummers, waarvan de 3 bonus nummers andere uitvoeringen van 3 van de nummers van het album zijn.
Het eerste nummer van de CD heet "Dope Head Blues" en hierin laat de band me genieten van een licht psychedelische bluesrock song, die in een slepend ritme gespeeld en gezongen wordt.
Daarna krijg ik "I Need" te horen, waarin de band meer de kant van de progressieve bluesrock op gaat en het tempo een stukje hoger ligt, terwijl het nummer lekker swingend klinkt en er flink wat fuzz op de gitaar gezet is.
Dan hoor ik Bateman's Late Night Shift", een stevige progressieve bluesrock song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, maar langzamerhand wel steeds heftiger wordt.
Vervolgens krijg ik "I Wish Upon Her For My Fall" voorgeschoteld en ook in dit nummer wordt de muziek naar een heftige climax toe gespeeld, waarna de band vervolgt met "Two Nights", een vrij heftige progressieve bluesrock song met een licht hypnotiserend ritme, waarbij het moeilijk is om stil te blijven zitten.
In "Theme For Peter" laat This Is Nowhere me weer een heftige bluesrock song horen, waarin de muziek tegen noise aan zit en in "Theme For Bootsy" speelt de band een hypnotiserende stonerrock song, die me in een lichte trance brengt.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Het volgende nummer heet "Moondub" en hierin laat de band me een geweldige progressieve rock song horen, waarin ook de saxofoon een rol van betekenis speelt.
De bonus nummers starten met de "Onepointtwo remix" van "Moondub", die dubbel zo lang duurt als de gewone uitvoering en hierin hoor ik een totaal andere versie van dit nummer, waarbij de band me laat genieten van experimentele psychedelische geluiden, die van begin tot einde het nummer domineren.
De "Blood remix" die door Sonny Tough gemaakt is van het nummer "I Need" is eveneens een fantastische uitvoering, die progressief, experimenteel en vrij heftig klinkt en daarin zijn garagerock en psychedelische invloeden verwerkt.
Het laatste nummer van de CD heet "I Wish upon Her For My Fall" en hierin krijg ik de "Plughead remix" te horen, die heerlijk progressief en hypnotiserend klinkt.

This Is Nowhere heeft net "Turn On Tune Down Drop D" een schitterend debuut album weten te maken, waarmee de band me ten volle heeft laten genieten van hun uitstekende muziek en hun debuut extra kracht heeft mee gegeven door de fantastische uitvoeringen van de bonus nummers.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten