maandag 24 maart 2014

Review: Mount Carmel - Get Pure (Alive Natural Sound, 2014) (Progressieve Bluesrock)

Mount Carmel uit Columbus, Ohio, werd in april 2010 opgericht door Matthew Reed - zang en sologitaar, Patrick Reed - basgitaar en Kevin Skubak - drums.
De band bracht in augustus van dat jaar hun eerste album "Mount Carmel" uit via het Siltbreeze label, dat in 2012 gevolgd werd door de CD "Real Woman", dat eveneens via het Siltbreeze label verscheen.
Op hun nieuwe album "Get Pure", waarvan de eerste 500 exemplaren op doorzichtig vinyl geperst zijn en dat ook op CD is verschenen, is drummer Kevin vervangen door James McCain.
De plaat, die in 2014 is uitgebracht door Alive Natural Sound, is in de Suma Recordings studio te Cleveland, Ohio opgenomen, waar ook Pere Ubu en The Black Keys hun platen maakten en gemixt in de Ghetto Recorders studio te Detroit.

"Get Pure" bevat 11 nummers, waarvan "Gold" de eerste is en hierin hoor ik de band in een hoog tempo een lekkere stevige bluesrock spelen in de stijl van de muziek van eind jaren 60 Britse bluesrock bands.
De volgende song "Back On It" wordt in een lager tempo gespeeld en daarin laat de band me een heerlijk stukje progressieve bluesrock horen, waarin invloeden van Cream, Blue Cheer en Mountain klinken (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna vervolgd wordt met "Whisper", een uptempo hardrock song, waarin enkele subtiele tempowisselingen zitten.
In "No Pot To Piss" krijg ik een stevige rock song te horen, waarin een afwisselend ritme zit en de muziek overeenkomsten heeft met die uit eind jaren 60 en in "Swallow Me Up" gaat Mount Carmel verder met het maken van hun uitstekende bluesrock, die in dit nummer weer lekker afwisselend klinkt.
Daarna hoor ik "Bridge To Nowhere" en daarin speelt de band een schitterend swingend instrumentaal rock nummer, gevolgd door de progressieve bluesrock song "One More Morning", dat in een vrij rustig tempo ten gehore gebracht wordt.
Vervolgens krijg ik "Will I" voorgeschoteld, waarin de band me weet te verrassen met een ballad, waarin natuurlijk de bluesrock invloeden niet ontbreken.
Dan volgt "Hangin On", waarin de band omschakelt naar een stevige mix van progressieve blues- en hardrock, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en gevolgd wordt door "Fear Me Now", waar ik invloeden van Free in hoor en dit is een uitstekende stevige bluesrock song, in een gemiddeld tempo gespeeld.
Het album wordt met "Yeah You Mama" op passende wijze afgesloten, want ook dit is weer zo'n heerlijke stevige swingende progressieve bluesrock song, waar de band me op trakteert.

Mount Carmel heeft met "Get Pure" een schitterend album gemaakt, waarvan ik van begin tot einde heb kunnen genieten en ik vind dit dan ook een pure aanrader voor iedere liefhebber van progressieve bluesrock.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten