maandag 17 november 2014

Review: Mechanimal - Secret Science (Inner Ear, 2014) (Elektro / Dark Wave)

De band Mechanimal werd in het voorjaar van 2011 te Athene, Griekenland opgericht door Giannis Papaioannou - synthesizer en keyboards, die een pionier in de Griekse elektronische scene is.
Samen met fotograaf en zanger Freddie Faulkenberry maakte hij zijn eerste plaat, getiteld "Low Land".
Daarna ontstond het idee een band te vormen, waarna Tassos Nikogiannis - sologitaar en video artiest Angeliki Vrettou het duo kwamen versterken en in 2012 verscheen hun debuut album.
Na een bezettings wisseling, Tassos Nikogiannis werd in 2013 vervangen door Kostas Matiatos, verscheen in 2014 hun 7" vinyl single "Obscure", die enkele maaden later gevolgd werd door "Secret Science", de tweede LP van de band.
Het album, waarop 8 nummers staan, is als gelimiteerde uitgave verschenen als 2 x 10" vinyl LP, inclusief een bonus CD, terwijl het album ook als CD, met daarop 2 extra nummers en digitale download is uitgebracht.

Het eerste nummer van het album heet "Kindergarten" en daarin hoor ik een lekker in het gehoor klinkende instrumentale mix van elektro en dark wave, die gevolgd wordt "Sehnsucht", waarin de band me een heerlijke dansbare dark wave song voorschotelt, die me lichtelijk aan de muziek van jaren 80 bands als The Sisters Of Mercy doet denken.
Daarna hoor ik "Cut Communications", een uitstekende elektro song met hiphop invloeden, die van een licht hypnotiserend ritme is voorzien, gevolgd door de titelsong "Secret Science" en hierin laat de band me een schitterende uptempo mix van elektro en dark wave horen, waarin de tekst maatschappij kritisch is en de muziek, ook nu weer, invloeden van bands als The Sisters Of Mercy bevat. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Ook "We Come Alive" is een fantastische swingende mix van elektro en dark wave, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en met "The Den" krijg ik een uitstekende dark wave song te horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
In "Ode To Europe" laat de band me een opnieuw een geweldige  swingende song in de stijl van The Sisters Of Mercy horen en in "Always Drifting", één van de twee bonus nummers van de CD, schotelt de band me een vrij rustige new wave song voor.
Vervolgens krijg ik "Song To The Sirens" te horen en ook daarin geeft de band me het idee, dat ik naar een nieuwe opname van The Sisters Of Mercy luister en in de laatste song van de CD "Down In The Basement", het tweede extra nummer, laat de band me genieten van een heerlijke bijna 10 minuten durende uptempo mix van elektro en new wave, die swingt als een trein en naar het einde toe over gaat in een psychedelisch stukje muziek met gesproken tekst.

Mechanimal heeft met "Secret Science" naar mijn mening een schitterende LP/CD gemaakt, die vol heerlijke dansbare elektro wave songs staat en voor elke liefhebber van deze muzieksoort een aanwinst voor zijn of haar collectie zal zijn; een aanrader dus.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten