maandag 16 februari 2015

Review: Welcome Inside The Brain - Welcome Inside The Brain - EP - 2015 (Eigen Beheer, 2015) (Progressieve Rock)

Welcome Inside The Brain is een Duitse band uit Guben, Leipzig, die bestaat uit: Frank Mühlenberg - zang, Georg Spies - sologitaar, Paul Lapp - contrabas, Hagen Schwitzke - orgel en Hans Otto - drums.
De band was eerder actief onder de naam Hippie Langstrumpf en bracht in 2013 een LP uit met gelijknamige titel.
Onder hun nieuwe naam Welcome Inside The Brain heeft de band de CD "Welcome Inside The Brain EP" gemaakt en deze bevat 5 nummers, waarvan er 2 nog onder de naam Hippie Langstrumpf gemaakt zijn.

De EP start met "Tears Of The Past", waarin ik de band een lekkere psychedelische progressieve rock song hoor spelen, die vrij heftig begint, maar na ongeveer een minuut over gaat in een schitterende melodische ballad, die enkele prima tempowisselingen bevat, waardoor het nummer spannend blijft.
Daarna krijg ik de titelsong "Welcome Inside The Brain" te horen en hierin laat de band me genieten van een fantastisch stukje progressieve rock, dat invloeden uit theater muziek heeft, met een slepend psychedelisch ritme gespeeld wordt en zo nu en dan zelfs sensueel klinkt.(luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)  
Dan schotelt de band me "I Killed JL" voor en in dit nummer krijg ik een uitstekende rock song te horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en invloeden uit de progressieve rock van de jaren 70 bevat, waarbij het ritme licht hypnotiserend werkt.
Vervolgens hoor ik een live uitvoering van het nummer "Exit", waarbij de band nog onder de naam Hippie Langstrumpf speelde en hierin krijg ik een heerlijk swingende song in de stijl van Frankie Goes To Hollywood te horen, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.
Ook het laatste nummer, een cover van de Traffic song "Mr.Fantasy", staat onder de naam Hippie Langstrumpf vermeld en daarin laat de band me een geweldige uitvoering van dit nummer horen, die swingt als een trein.

Welcome Inside The Brain heeft met hun gelijknamige EP een puik stukje muziek weten af te leveren, waarvan ik met volle teugen genoten heb en ik kan elke progressieve rock liefhebber dan ook aanraden, deze schitterende EP eens te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik:
Fantastisch!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten