vrijdag 29 mei 2015

Review: Maat Lander - The Birth Of Maat's Galaxy (R.A.I.G. Records, 2015) (Spacerock, Krautrock)

Maat Lander is een nieuwe Russische band, die ontstaan is tijdens een live jam tussen enkele leden van Vespereo en The Re-Stoned en bestaat uit: Arkadiy Fedotov (Vespero) - basgitaar, keyboards en synthesizer, Ilya Lipkin (The Re-Stoned) - sologitaar en mandola en Ivan Fedotov (Vespero) - drums, percussie, school bel en wave drum.
De 10 nummers voor het debuut album "The Birth Of Maat's Galaxy" werden in de VMS Studio van Vespero te Astrakhan en in de Rushus Studio van The Re-Stoned te Moskou opgenomen.

Het eerste nummer van de CD heet "The Comet Rider", dat met ruimtelijke geluiden start en langzaam opgebouwd wordt, om dan te ontaarden in een fantastisch uptempo spacerock nummer met een licht hypnotisch ritme en dit wordt gevolgd door "Alnilam", waarin ik de band een schitterend psychedelisch oosters klinkend nummer hoor spelen, dat spacerock invloeden heeft.
Daarna krijg ik "Spiral Arms" voorgeschoteld en hierin laat de band me genieten van een geweldige swingende mix van spacerock, dance en symfonische rock, die in een hoog tempo gespeeld wordt en een licht hypnotiserend ritme bevat.
Dan volgt "To Johannes Kepler" en in dit nummer hoor ik de band met rustige klanken beginnen, die langzaam over gaan in een heerlijke hypnotiserende mix van space- en krautrock en gevolgd wordt door "Aquarius", waarin ik, na een langzaam begin, weer een fantastisch symfonisch spacerock nummer te horen krijg met diverse uitstekende tempowisselingen, waardoor de muziek als het ware een golvende beweging maakt.
In "Gliese 581" start de band ook nu weer in een rustig ruimtelijk klinkend tempo, dat langzaam tot een gemiddeld tempo opgevoerd wordt en elementen van symfonische rock, space- en krautrock bevat en in "Lunar Rocket" schotelt de band me een lekker in het gehoor klinkende swingende mix voor van symfonische rock en spacerock, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.
Vervolgens hoor ik "Two Keys In The Sky", dat net als de andere nummers rustig ruimtelijk begint en uitmondt in een schitterend hypnotiserend krautrock nummer met spacerock invloeden, waarna ik "Coma Berenices" te horen krijg en daarin laat de band me genieten van een hypnotiserend swingend krautrock nummer, waarin spacerock invloeden verwerkt zijn en tegen het eind licht psychedelisch wordt.
Het laatste nummer heet "The Birth Of Maat's Galaxy" en ook in dit nummer laat de band me genieten van een waanzinnig goede hypnotiserende mix van space- en krautrock, waarmee de band me in een lichte trance achter laat. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)

De leden van 2 van mijn favoriete Russische bands hebben voor de volle 100% aan mijn verwachtingen voldaan, door een CD van top kwaliteit af te leveren en over "The Birth Of Maat's Galaxy" van Maat Lander kan ik dan ook kort zijn: Verplichte kost voor liefhebbers van zowel space- als krautrock!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten