maandag 17 augustus 2015

Review: Beautify Junkyards - The Beast Shouted Love (Mega Dodo Records, 2015) (Psychedelische Folk)

Beautify Junkyards werd in 2012 te Lissabon, Portugal, opgericht en bestaat uit: João Branco Kyron - zang en synthesizer, João Paulo Daniel - akoestische gitaar en synthesizer, João Moreira - akoestische gitaar en elektrisch orgel, Rita Vian - zang en elektrisch orgel, Sergue - basgitaar, xylofoon en omnichord en Watts - percussie.
Nadat ze 4 songs op Bandcamp met de video van "From the Morning”, een cover van de Nick Drake song, hadden geplaatst, was dat de aanleiding tot een reeks van gebeurtenissen, die hebben geleid, dat de band de aandacht trok van diverse radio stations, publicaties en grammofoonplaten labels.
In augustus 2012 maakten ze voor het Fruits De Mer Records label de 7" vinyl single “From the Morning”, die erg goed werd ontvangen in de media en op diverse
Europese en Amerikaanse radio stations werd gedraaid.
Vervolgens nodigde de Braziliaanse muziek en tv producent Béco Dranoff de band, in december 2012, uit om deel te nemen aan een tv documentair getiteld “Beyond Ipanema”, waaraan ook erg bekende muzikanten zoals: David Byrne, Gilberto Gil, Devendra Banhart, M.I.A en anderen meewerkten.
Hun debuut album, dat, in september 2013, op zowel op CD als op Vinyl werd uitgebracht bevat 9 covers, waaronder beide nummers van de single en is opgedragen aan de band's belangrijkste muzikale invloeden uit de jaren 60 en 70, zoals psychedelische folk, kosmische muziek en tropicalia.
De opnamen werden op lokatie met een mobiele studio gemaakt, waarbij enkele gastmuzikanten zoals: Wolfgang Shloegl (i-Wolf, Sofa Surfers), Riz Maslen (Neotropic), Karine Carvalho (3 na Massa) en de Amerikaanse folk zangeres Erica Buettner met de band mee speelden en het album werd in eigen beheer uitgebracht.
Hun nieuwe album "The Beast Shouted Love" verschijnt 14 september 2015 via het Mega Dodo Records label op LP (180 gram zwart vinyl) in een beperkte oplage van 250 stuks en in een beperkte oplage van 250 stuks op CD (digi-pack) en bevat 12 nummers.

Het eerste nummer van het album heet "Sun Wheel Ceremony" en daarin krijg ik een prachtige rustige psychedelische folk song voorgeschoteld, die gevolgd wordt door "Canterbury", dat eveneens een schitterende rustige psychedelische folk song is.
Daarna zet de band me "Rainbow Garland" voor en hierin hoor ik opnieuw een psychedelisch stukje muziek in een niet al te hoog tempo, waarna "Pés Na Areta Na Terra Do Sol" volgt en in dit nummer gaat de band verder met het maken van hun heerlijke rustige folkpop (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en ook in "Lake" verandert dat niet en hoor ik een uitstekende psychedelische folk song in een rustig tempo gespeeld worden.
In "Rite Of Passage" speelt Beautify Junkyards een lekker in het gehoor klinkend instrumentaal folk nummer in een licht hypnotiserend ritme, om te vervolgen met "Tomorrow's Children", een fantastisch mooie psychedelische folkpop song, die in een rustig tempo gespeeld wordt.
Dan laat de band me genieten van "Drop City", waarin ik een heerlijke licht psychedelische song te horen krijg, gevolgd door "Valley Of Wonders", een geweldige, rustig gespeelde, psychedelische pop song, waarin de zang van zangeres Rita hemels klinkt.
Vervolgens hoor ik "Longo Amanhã" en ook dit schitterende nummer wordt in een langzaam tempo gespeeld, waarna ik Refresco Eléctrico" te horen krijg en hierin zet de band me een mix voor van Astrud Gilberto en folk, waarbij ik een rustig licht psychedelische song te horen krijg, die in het Portugees gezongen wordt en naadloos over loopt in het laatste nummer van het album, dat "Technicolor Hexagon" heet en een fantastisch mooi instrumentaal stukje folk muziek is.

Ondanks het feit, dat alle nummers een rustig tempo bevatten, heb ik me geen minuut verveeld bij het luisteren naar dit uitstekende album van Beautify Junkyards en ik kan "The Beast Shouted Love" dan ook aan elke folk en betere pop liefhebber aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten