zondag 9 augustus 2015

Review: Various Artists - A Séance at Syd's (Book by Dave Thompson + CD)(Mega Dodo Records, 2015)


Het Mega Dodo Records label bracht 11 juli 2015 het boek "A Séance at Syd's" van Dave Thompson (Goldmine Magazine), in een gelimiteerde oplage van 100 stuks met harde kaft en een formaat van 8" bij 8", op de markt, waar 2 CD's als bonus bijgevoegd zijn.
Het boek, een 288 bladzijden tellende anthologie van moderne Acid-Folk-Haunt-Psych-Prog-Space-Kraut-Radiophonic-Rock, bevat uitspraken van meer dan 80 min of meer leidende figuren in de moderne Acid-Folk-Haunt-Psych-Prog-Space-Kraut-Radiophonic-Rock.
Het boek bevat bijna 100 illustraties en het voorwoord is door Nik Turner (ex Hawkwind) verzorgd en daarin vertelt hij onder andere over zijn muzikale invloeden en over zijn samenwerking met Sendelica en Dodson & Fogg.
Verder schrijft Dave zelf een soort inleiding over het hoe en waarom hij dit boek maakte, hoe hij over de huidige muziek en muziekindustrie denkt, wat hij van de radio stations, zoals de BBC vindt en waarover het boek verder gaat.
Dit boek bevat interviews van musici uit Engeland, Portugal, Frankrijk, Duitsland, Finland, Spanje, België, Italië en Zweden, die hun muziek in een verscheidenheid van formaten  vrijgeven en over een schat aan platforms beschikken.
Eens hielden de grote labels alles in hun greep en sloegen ieder onafhankelijke partij, die hun dominantie zou kunnen uitdagen, van het bord alsof ze minder dan muggen waren, maar tegenwoordig zijn het de majors, die de bedreigde soorten zijn, omdat bands bewijzen geen platenlabels meer nodig te hebben.
Het is niet langer de Anglo-Amerikaanse hegemonie die ooit alle kaarten in handen had, want de hedendaagse muziek druipt nu uit alle hoeken van de wereld en de bands brengen tegenwoordig zelf hun muziek naar buiten door middel van Youtube, Bandcamp en Soundcloud.
Er staan, in 13 hoofdstukken, interviews in van de volgende bands en artiesten: Black Tempest, Reverb Worship Records, Sproatly Smith, Palace of Swords, The Rowan Amber Mill, Mooch, The Owl Service, Lost Harbours, Blue Giant Zeta Puppies, Sendelica, The Sunchymes, Alison O’Donnell, Midwich Youth Club, Us And Them, Chonyid, Angeline Morrison, King Penguin, Comus, The Bordellos, Crayola Lectern, Army of Mice, Chris Lambert, Sky Picnic, Dodson & Fogg, Beaulieu Porch, Crystal Jacqueline, The Chemistry Set, United Bible Studies, Diana Collier, Drew Mulholland/Mount Vernon Arts Lab, the Striped Bananas, Crow Call, Emily Jones, Francois Sky, the Nomen, Gordon Raphael, Head South by Weaving, the Luck of Eden Hall, Amanda Votta, The Hare And The Moon, Icarus Peel, Octopus Syng, Schizo Fun Addict, Grandpa Egg, Eschatone Records, Jefferson Hamer, Ghost Box Records, The Familiars, Beautify Junkyards, Mega Dodo, Stay, Judy Dyble, Fruits de Mer Records, the Past Tense, The Soulless Party, the Thanes, Tir Na Nog, the Child of a Creek, Astralasia, the Gathering Grey, Mark & the Clouds, Marrs Bonfire, Black Psychiatric Orchestra, The Loons, Mikey Georgeson, Mordecai Smyth, La Meccanica Sonora, Bevis Frond, Paolo Sala, Sand Snowman, the Seventh Ring of Saturn en Will Z….
Ook is er een introductie van de geïnterviewden, een verhaal over Syd Barrett en een slotwoord van Chris Lambert, plus natuurlijk een index.
"A Séance at Syd's" is zowel verschenen als E-book, als paperback (500 pagina's en bijna 100 illustraties) en als beperkte uitgave van 8" bij 8" met harde kaft, inclusief 2 CD's (40 bands), waarbij de hoes is ontworpen door Gregory Curvey van The Luck Of Eden Hall, terwijl de binnenkant van de omslag de afdruk van de originele binnenhoes van The Beatles LP "Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band" bevat.

Het boek "A Séance at Syd's" van Dave Thompson is een schitterende uitgave en bevat, behalve de prachtige foto's, de uitstekende interviews en het verhaal over Syd Barrett, ook nog een geweldige 2CD, die het daarom de aanschaf meer dan waard maakt.

De 2CD "Various Artists - A Séance at Syd's" bevat 40 bands en artiesten, die via het Mega Dodo en Fruits De Mer Records label hun muziek laten verschijnen en de eerste band, die ik te horen krijg is The Luck Of Eden Hall, die me het nummer "Arthropoda Lepidoptra" voorschotelt, waarin ik een schitterend stukje psychedelische muziek te horen krijg, dat enkele prima tempowisselingen bevat en me terug voert naar het einde van de jaren 60.
Daarna hoor ik de band Stay, die "You Got Me Going" spelen en dit is een lekker in het gehoor klinkende jaren 60 beat song, die licht psychedelisch klinkt en gevolgd wordt door "Countryside Mysticism" van Octopus Syng, waarin ik een fantastische psychedelische song hoor, die in een vrij rustig tempo gespeeld wordt.
Dan hoor ik Sand Snowman met "Ice And Rainbows" en daarin laat de band me heerlijk psychedelisch nummer horen, dat in een jaren 60 film gespeeld had kunnen worden en abrupt stopt, waarna ik "Memory and Mind" van Drew Mulholland hoor, een geweldig experimenteel en psychedelisch nummer, dat me niet lang genoeg kan duren, maar helaas na 3 minuten stopt.
The Familiars schotelen me "52Hz Whale" voor en hierin krijg ik een rustige song te horen, die invloeden uit de folk bevat en in "Compound Eyes" van Grandpa Egg hoor ik een uitstekende psychedelische pop song.
In "Institude Of Mental Health", van Mordecai Smyth, hoor ik een lekker swingende rock song met psychedelische invloeden en enkele prima tempowisselingen, die gevolgd wordt door Dodson and Fogg, die me "And When The Light Ran Out" voorzetten, een verrukkelijk stukje psychedelische muziek met Oosterse invloeden, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt.
Dan volgt "As We've Been As One" van Francois Sky featuring Jeff Levitz, eveneens een schitterend Oosters klinkend psychedelisch nummer, dat een licht hypnotiserend ritme bevat, waarna ik Judy Dyble een live versie van "Crowbaby" hoor spelen en ik een heerlijke rustige pop song voorgezet krijg, die orkestraal begeleid wordt en een licht trieste ondertoon heeft.
Vervolgens laat Striped Bananas me genieten van een psychedelische pop song, die jaren 60 elementen en invloeden van The Beatles bevat en gevolgd wordt door "Two Brothers" van Diana Collier, een werkelijk geweldige folk song, die zonder begeleiding vertolkt wordt.
Schizo Fun Addict, die me "Dream Of The Portugal Keeper", een nummer in de stijl van Burt Bacharach, voorschotelt.
Black Psychiatric Orchestra speelt een rustige song, getiteld "Forgive Me But I Love Her", die ik wel aardig vind klinken, maar die een beetje amateuristisch over komt, waarna "Loneliness Of The Late Night Shopper" volgt, een rustige pop song, die me aan de muziek van Jonathan Richman doet denken.
Daarna spelen Blue Giant Zeta Puppies "Martians Don't Surf" en hierin laat de band me een lekkere swingende surfpunk song horen, waarna ik Midwich Youth Club te horen krijg, die "A Mind Made Of Glittery Bubbles" spelen, een vrij experimentele licht psychedelische mix van elektro, dance en pop, dat gevolgd wordt door "The Owl And The Moon", een rustig psychedelisch elektronisch werkje van Fallen.
Chonyid speelt het nummer "Chonyd 3 (Exerpt)" en daarin hoor ik een 10 minuten durend fantastisch spannend duister klinkend elektronisch nummer, dat me aan mijn stoel gekluisterd houdt en in "Miracles Happen (Worshiping In Silence)" van David Devant & his Spirit Wife and the Mystery Fax Machine Orchestra krijg ik een lekker in het gehoor klinkende orkestrale pop song te horen, die me aan de muziek van The Kinks doet denken.
Dan hoor ik "Rainbow Garland" van Beautify Junkyards en daarin laat de band me een uitstekende licht psychedelische song horen, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt, waarna Army Of Mice een heerlijke dansbare pop song speelt, getiteld "Wildflower".
In "The Holly King & The Oak King" speelt Mooch een prachtige folk song in een vrij rustig tempo en in "On A Tree" zet Paolo Sala me een vrij progressieve rock song voor, die uit een musical zou kunnen komen en deze bevat enkele prima tempowisselingen, waarna ik Sproatly Smith het nummer "Pixieled" hoor spelen, een heerlijk stukje voordrachtskunst, dat als een soort sprookje verteld wordt en ondersteund wordt door een aanstekelijk ritme.
Alison O'Donnell and Firefay zetten me "Night Spell" voor, waarin ik schitterende, enigszins duister klinkende, folk song te horen krijg, die gevolgd wordt door "Echoes From A Distant Star" van Palace Of Swords, een lekker stukje eentonige hypnotiserende elektro, dat in een rustig tempo gespeeld wordt.
Met For All Diamonds To Shine laten Mark and The Clouds me genieten van een swingende psychedelische pop song, die de muziek van de jaren 60 uit wasemt en Emily Jones speelt een mooie rustige folk song, getiteld "Bed of Mud", die gevolgd wordt door de demo "The Craeft Worker" van Sendelica en hierin krijg ik een schitterend progressief rock nummer te horen, dat een licht hypnotiserend ritme bevat.
Vervolgens hoor ik Beaulieu Porch met "The Colour 55", waarin de band me een uitstekende progressieve psychedelische song voorschotelt, die een ritme bevat, dat me in beweging brengt en Sky Picnic speelt een geweldig lekker klinkende psychedelische song, getiteld "June Sunshine", waarmee de band me van begin tot eind mee in de ban van hun muziek weet te houden.
Dan hoor ik "To Lay Flowers at His Feet" van The Floating World en deze band laat me genieten van een fantastisch psychedelisch nummer, dat me in een lichte trance brengt en tegen de new age muziek aan leunt, waarna "Bard Of Eve" van The Hare And The Moon te horen is en hierin krijg ik een schitterend licht hypnotiserend gothic nummer te horen, dat me enigszins aan de muziek van Dead Can Dance doet denken en door het heerlijke vrij eentonige terugkerende ritme brengt de band me in een lichte trance. (luister naar dit nummer via de youtube lnik onder de recensie)
Verder hoor ik The Rowan Amber Mill met "Face Of Flowers", een geweldige mooie rustige folk song, waarin de viool een belangrijke rol speelt, gevolgd door King Penguin met "Thoughts and Words", een uitstekende psychedelische progressieve pop song, waarna Will Z. volgt met "You Mysterious Wave", een prachtige  melodische licht psychedelische song, die gevolgd wordt door het hele rustige "Scary Wood" van Chris Lambert & Soulless Party en de CD wordt afgesloten door United Bible Studies, die het nummer "Teampall Mholuaidh" speelt en daarin krijg ik een heerlijke psychedelische folk song te horen.

De 2CD "Various Artists - A Séance at Syd's", die bij de beperkte uitgave van het boek "A Séance at Syd's" van Dave Thompson gevoegd is, bevat 40 geweldige nummers, die een genot zijn om te beluisteren en ik kan iedere muziek liefhebber dan ook aanraden, er snel bij te zijn om deze uitgave te pakken te krijgen.
Hulde voor dit initiatief van Mega Dodo Records!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten