maandag 5 oktober 2015

Review: The Bevis Frond - Example 22 (Woronzow, 2015) (Rock)

Nick Saloman richtte in 1986 de band The Bevis Frond te Londen, Engeland, op, nadat hij eerder in bands als The Bevis Frond Museum, Oddsocks, The Von Trap Family en Room 13 had gespeeld.
Sinds 1987 brengt The Bevis Frond hun muziek op de markt via het eigen Woronzow label en sinds 1991 is basgitarist Adrian Shaw hierbij betrokken.
De samenstelling van de band veranderde regelmatig en muzikanten als Bari Watts - sologitaar, Rod Goodway - sologitaar en zang, Ric Gunther - drums, Andy Ward - drums, Jules Fenton  - drums en Martin Crowley - drums, maakten deel van de band uit.
De band, die tegenwoordig bestaat uit: Nick Saloman - zang en sologitaar, Paul Simmons - sologitaar, Adrian Shaw - basgitaar en Dave Pearce - drums, heeft in 2015 weer een nieuwe 2LP uitgebracht, die overigens ook als CD is verschenen, getiteld "Example 22" als de opvolger van hun in 2013 verschenen 2LP "Live From The Psychedelic Network Festival 2011" en dit is hun 22ste al, als je de CD, die de band samen met Country Joe maakte niet mee rekent tenminste.
Het leek er trouwens lange tijd op, dat The Bevis Frond had opgehouden te bestaan, nadat Nick Saloman (sologitaar, keyboards en zang) zijn huis in Londen had verruild voor een landelijker gelegen plek in de buurt van de kustplaats Hastings en Adrian Shaw - basgitaar, ging toeren met ex Hawkwind leden in de band The Hawklords.
Maar nadat de band in 2011 hun CD "The Leaving Of London" uitbracht, na een stilte van 7 jaar, lijkt het er op, dat de leden de smaak van het toeren weer te
pakken hebben en is de band regelmatig op podia in de hele wereld te vinden.

De CD/2LP "Example 22", die ook nu weer op het eigen Woronzow label is verschenen, bevat 16 nummers, waarvan "Are We Nearly There Yet?" de eerste is en hierin hoor ik de band, in een gemiddeld tempo, een heerlijke rock song spelen, waarin diverse prima tempowisselingen zitten en deze wordt gevolgd door "Waiting For Sinatra" en daarin speelt de band een geweldige vrij snelle rock song, die swingt als een trein. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna volgt "Longships", waarin de band me een uitstekende rustige pop song laat horen, waarin het onmiskenbare stemgeluid van Nick weer fantastisch klinkt, waarna ik "I Blame The Rain" voorgeschoteld krijg en ook in dit nummer laat de band me genieten van een lekker in het gehoor klinkende rock song, die diverse tempowisselingen en uitstekend gitaarspel bevat.
Dan hoor ik "Hot Sauce Or Nothing", een swingende rock song, waarbij stil zitten geen optie is, gevolgd door "Where Is Egon Schiele?", waar ik de band een schitterende ballad hoor spelen.
In "Winter Breaks" versneld de band het tempo weer en laat me genieten van een verrukkelijke uptempo rock song, die ik in de loop der jaren van de band gewend ben te horen en in "Pale Blue Blood" speelt The Bevis Frond een fantastische licht psychedelische rock song, waarbij beide gitaristen me een geweldig stukje muziek voor zetten, dat door basgitaar en drums op dito wijze ondersteund wordt.
Vervolgens hoor ik "Backanile", waarin de band me weer een  schitterend swingend uptempo nummer voor zet, dat door "Come With Us" gevolgd wordt en ik opnieuw mag genieten van een verrukkelijke melodische rustige rock song.
Met "Stand Back From The Handle", dat vrij heftig start, laat de band me stevige rock song horen en "Second Son" is een heerlijke swingende rock song met enige tempowisselingen en uitstekend gitaarspel.
Dan volgt "Vital Signs" en ook in dit nummer laat de band me weer horen, hoe een rustige rock song hoort te klinken en in "Manuel Labour" krijg ik opnieuw een fantastische swingende rock song voorgezet en laten beide gitaristen nogmaals horen, hoe samenspel moet klinken.
Daarna volgen nog "Down Here", een schitterende rustige rock song en "Well?", een geweldige afwisselende rock song, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en erg melodisch klinkt.

The Bevis Frond heeft met "Example 22" volkomen aan mijn verwachtingen voldaan, door weer een fantastisch album uit te brengen, dat vol heerlijke rock nummers staat, die ik elke liefhebber van rock muziek kan aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten