maandag 8 februari 2016

Review: Multicast Dynamics - Outer Envelopes (Denovali Records, 2016) (Avant-Garde)

Multicast Dynamics is het project van de elektronische muziek producer, geluid ontwerper en media artiest Samuel van Dijk uit Nederland, die verder onder enkele andere namen muziek uitgebracht heeft zoals: Mohlao en VC-118A.
Hij  bracht in 2015 via het Denovali Records label eerder 3 albums onder de naam Multicast Dynamics uit, als deel van een vierluik en "Outer Envelopes", dat 5 februari 2016 is uitgebracht, is daar het vierde en laatste deel van.

"Outer Envelopes" bevat 9 nummers en begint met "Astra I", waarin ik een heerlijk avant-garde nummer te horen krijg, dat in een rustig tempo gespeeld wordt en invloeden van noise en soundscapes bevat.
Daarna hoor ik "Sonar" en ook hierin neemt Samuel me mee op een trip in zijn elektronische wereld en krijg ik een uitstekend krautrock nummer voorgezet, dat een hypnotiserend ritme heeft (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie), waarna "Kabina" volgt, dat vrij psychedelisch begint en geleidelijk experimenteler en zwaarder wordt.
Dan krijg ik "Interior 1967" voorgeschoteld en daarin laat hij me opnieuw een experimenteel stukje avant-garde horen, waarmee hij me in de ban van zijn muziek weet te krijgen en ik in de muziek lijk op te lossen.
In "Astra II" vervolgt hij met het maken van zijn avant-gardistische muziek, die invloeden van soundscapes bevat en in een rustig tempo gebracht wordt en in "Modular" krijg ik een duister klinkend nummer te horen, waardoor ik me in een apocalyptische wereld waan en in het volgende nummer, dat "Merge" heet, laat Samuel me een uitstekend licht hypnotiserend stukje muziek horen, waarin ook nu soundscapes verwerkt zitten.
Het titel nummer "Outer Envelopes" is het volgende, dat ik te horen krijg en ook hierin schotelt hij me weer een schitterend hypnotiserend elektronisch nummer voor, dat in een vrij eentonig ritme gespeeld wordt en ruimtelijke invloeden heeft.
Vervolgens hoor ik het titel nummer opnieuw, alleen nu in een andere versie en deze heet "Outer Envelopes (VC-118A Reshape)" en ook daarin laat Samuel me genieten van een eentonig hypnotiserend ritme, dat lichte invloeden van krautrock en soundscapes bevat.

"Outer Envelopes" van Samuel Van Dijk bevat 9 uitstekende nummers, waarmee hij me van begin tot eind in de ban van zijn muziek heeft weten te houden en ik kan liefhebbers van dit genre dan ook aanraden dit album eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten