maandag 9 mei 2016

Review: Circles - Structures / Unreleased (Bureau B Records, 2016) (Elektronisch / Krautrock)

Circles was een Duitse band uit Frankfurt, die bestond uit: Dierk Leitert - synthesizer, sequencer, solo- en basgitaar, drums, saxofoon, dwarsfluit en zang en Mike Bohrmann - solo- en basgitaar en synthesizer, plus enkele gastmuzikanten.
De band bracht in 1983 hun debuut album "Circles" en deze werd in 1984 gevolgd door het album "More Circles", beide privé persingen, die via hun eigen  Einhorn label verschenen.
Hun muzikale invloeden waren de jaren 70 krautrock bands zoals: Cluster, Neu!, Harmonia en Liliental, terwijl hun muziek ook overeenkomsten vertoonde met bands uit de jaren 80, zoals: Throbbing Gristle, Nurse With Wound, Fripp & Eno, Chrome en Heldon.
In februari van 2016 werden de albums "Circles" en "More Circles" door het Mental Experience label voor het eerst op CD uitgebracht en voorzien van een gedetailleerde beschrijving door Alan Freeman (The Crack In The Cosmic Egg, Ultima Thule) en op 20 mei 2016 verschijnt het album "Structures / Unreleased" via het Bureau B label.

"Structures / Unreleased", met onuitgebrachte opnamen uit de periode 1985-1989, bevat 7 nummers (luister naar gedeeltes van dit album via de soundcloud link onder de recensie), waarvan "Surface De Glace" de eerste is en daarin hoor ik de band een heerlijk rustig, maar zwaar, elektronisch nummer spelen, dat door de synthesizer drones een licht hypnotiserend effect heeft en gevolgd wordt door "Target", een schitterend hypnotiserend nummer van basgitaar en synthesizer, dat in een rustig tempo met een terugkerend ritme gespeeld wordt.
Daarna hoor ik "Track II", eveneens een lekker rustig hypnotiserend nummer en deze keer spelen basgitaar en sologitaar samen met de synthesizer de belangrijkste rol.
Dan zet de band me "Frog Factory Magic" voor en krijg ik een fantastisch elektronisch nummer te horen, dat in een rustig tempo gespeeld wordt en een zeer  doordringend hypnotiserend ritme bevat, waarna Circles me "Digger" voorschotelt en ik een uitstekend stuk experimentele muziek met free jazz invloeden te horen krijg, dat enigszins chaotisch klinkt en hierin speelt de saxofoon een belangrijke rol.
In "Slam" laat de band me, na een experimenteel begin, opnieuw een geweldig hypnotiserend nummer horen, dat invloeden van krautrock en Afrikaanse ritmes heeft, waarmee ik bijna 13 minuten in de ban van de muziek ben en in "Nice Place", dat met hemelse klanken start, laat de band me genieten van een verrukkelijk stukje ambient, dat Japanse invloeden bevat.

"Structures / Unreleased" van Circles bevat 7 fantastische nummers, waar ik met volle teugen van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van dit genre dan ook aanraden, dit schitterende album eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten