maandag 9 mei 2016

Review: Human Factor - Homo Universum (RAIG Records, 2016) (Melodische Symfonische Rock)

Eind 2011 werd de band Human Factor opgericht door een stel getalenteerde muzikanten, die hun sporen reeds verdiend hadden in andere bands.
Hun debuut CD "4Hm.F" uit 2012, die via het RAIG Records label verscheen, werd gemasterd door Tobias Svensson van Transubstans Records uit Zweden
Human Factor bestaat uit Konstantin Shtirlitz - drums, Alexander Meshcheryakov - basgitaar (beiden uit de band Infront), Sergey Volkov - sologitaar en keyboards (Kaftan Smeha) en Ivan Ivanov - sologitaar (Hagi Tragger).
"Homo Universum", dat 16 april 2016 via het RAIG Records label is verschenen, is het tweede studio album van de band en werd ook deze keer door Tobias Svensson gemasterd, terwijl het hoes ontwerp van Sergey Vlasov komt.

Het album, dat 7 nummers bevat, start met "Beyond The Event Horizon" en daarin krijg ik een heerlijk melodische mix van new wave en spacerock voorgezet, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en een licht hypnotiserend ritme bevat (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna "Fith Dimension" volgt en de band me opnieuw een schitterende melodische rock song voorschotelt, die invloeden uit spacerock heeft.
Daarna volgt "145 Billion", een uitstekend uptempo melodisch rock nummer, dat enkele subtiele tempowisselingen heeft en swingt, waarna ik "Abadoned ... Devastated" hoor en ook hierin laat de band me genieten van een verrukkelijk stuk melodische rock, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
In "On The Top Of Light" zet Human Factor me een knappe melodische symfonische rock song voor, die lichte overeenkomsten vertoont met de muziek van Kitaro en in "Sails Of The Sun" krijg ik nogmaals zo'n verrukkelijk uptempo symfonisch nummer te horen, dat swingt als een trein.
Het laatste nummer heet "St.Elmo's Fire", waarin de band me een fantastisch symfonisch nummer voorzet, dat enkele uitstekende tempowisselingen bevat en een aanstekelijk ritme heeft.

"Homo Universum" van Human Factor bevat 7 lekker in het gehoor klinkende melodische nummers, die bij de liefhebbers van symfonische rock ongetwijfeld zullen aan slaan en ik kan hen dan ook aanraden eens naar deze schitterende schijf te gaan luisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten