maandag 4 juli 2016

Review: The Bongolian - Moog Maximus (Blow Up, 2016) (Dance)

In 2001 nam multi-instrumentalist en Big Boss Man (4 albums plus 6 singles) voorman Nasser Bouzida, uit Harlow, Engeland, onder de naam The Bongolian zijn eerste solo opnamen op, die invloeden uit Latin, funk, soul en jazz bevatten.
Deze opnamen verschenen in februari 2002 via het Blow Up Records label op zijn debuut album "The Bongolian", die werd gevolgd door "Blueprint" (februari 2006), "Outer Bongolia" (februari 2008) en "Bongos For Beatniks" (mei 2011), maar ook verscheen er een album, dat hij maakte in samenwerking met Fay Hallam, getiteld: "Lost In Sound" (juni 2012).
Tevens verscheen zijn eerste 7" vinyl solo single "Bongohead" / "The Farisian" op 12 november 2001 via het Blow Up records label, waarna "The Riviera Affair" (digitale single 7 februari 2011), "Give It To Me (On The Left Side)" (digitale single 6 juni 2011) en "Strange Lovers" (digitale single 26 december 2011) werden uitgebracht.
"Moog Maximus", dat in Beat Mountain Studio te Wales is opgenomen en te Oslo, Noorwegen, in de High Voltage Audio Studio is gemixt door Nick Terry, terwijl de mastering te Londen werd gedaan, is zijn vijfde solo plaat, dat via Blow Up Records verschijnt (5 augustus 2016) en hierop krijgt Nasser medewerking van Louisa Hygate (3 nummers) en Jeff Walls (1 nummer).

Het album, dat net als zijn vorige uitgaven, zowel op CD als op vinyl (180 gram) verschijnt, start met "Octavius", waarin ik een schitterende swingende dansbare mix van funk, Latin en Hammond beat te horen krijg, die gevolgd wordt door "Googa Mama", een live opname van dit geweldige swingende nummer, dat door Louisa gezongen wordt, waarbij het Hammond orgel een hoofdrol speelt en stil zitten onmogelijk is.
Daarna krijg ik "Vacation In Westworld" voorgezet en daarin speelt The Bongolian een fantastisch klinkend Science fiction achtig elektronisch nummer, dat ook nu weer vergezeld gaat van Hammond orgel klanken en een mysterieus begin heeft, waarna "Jan Hammer Of The Gods" volgt, een verrukkelijk swingende mix van disco, Hammond beat, soul en bongo ritmes, waarbij stil zitten geen optie is.
Dan schotelt hij me het titel nummer "Moog Maximus" voor en hierin krijg ik een prachtig rustig synthesizer nummer te horen, dat gevolgd wordt door "B-Boy Toga Party", een geweldig swingend funky rock nummer, waarbij de bongo's en synthesizer een hoofdrol spelen, terwijl de muziek de sfeer van een jaren 70 film muziek nummer uit wasemt.
In "Boudica Rides Again" krijg ik een western film nummer voorgeschoteld, dat gemixt met synthesizer klanken en disco gewoonweg fantastisch klinkt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Londinium Calling" laat hij me opnieuw genieten van een swingend dansbaar Hammond beat nummer, dat heerlijke bongo ritmes bevat.
Vervolgens zet Nasser me "Mr Woo" voor en hoor ik hem een heerlijke swingend stukje afwisselende muziek spelen, dat door de hip-hop zang van Louisa een extra dimensie krijgt, waarna hij vervolgt met "Ritmo Do Rio", dat me in het begin van het nummer enigszins aan "The Incorowd" van Ramsy Lewis doet denken, maar dat is maar even, want Nasser weet met dit nummer een waanzinnig goed swingend stuk bongo muziek te brengen, dat aan alle kanten swingt als een trein.
Verder hoor ik "Kids Love Moogs", een nummer dat me aan de song "I Can See Clearly Now" doet denken en "Aries And Scorpio", een prima mix van disco, soul en synthesizer, waarin psychedelische invloeden zitten en Jeff de gesproken tekst voor zijn rekening neemt.

Op "Moog Maximus" van The Bongolian staan 12 geweldige nummers, waarmee Nasser me van begin tot eind in de ban van zijn muziek heeft weten te houden en ik kan dit album voor de volle 100% aanraden aan iedere liefhebber van swingende muziek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten