maandag 26 september 2016

Review: Datura4 - Hairy Mountain (Alive Natural Sound, 2016) (Rock)

Datura4 werd in 2011 te Fremantle, Australië opgericht door Dom Mariani - zang en sologitaar en Greg Hitchcock - zang en sologitaar.
Dom speelde eerder in de legendarische garagerock bands The Stems en DM3 en Greg in You Am I en New Christs.
Samen met Stu Loasby - basgitaar en Warren Hall - drums, die in The Drones speelde vormen ze de band, waarmee ze al snel een goede reputatie met hun live optredens opbouwden in hun woonplaats.
Hun debuut album,"Demon Blues", met een fantastische psychedelische hoes, die door Joshua Marc Levy van Asheville Art Family is gemaakt, is in juli 2015 door het Alive Natural Sound Records label uitgebracht en ook hun nieuwe album "Hairy Mountain", dat 28 oktober 2016 wordt uitgebracht, verschijnt op dit label, waarbij het hoesontwerp opnieuw van Joshua Marc Levy komt, terwijl het album zowel op CD als in een zeer beperkte oplage van 150 stuks op 180 gram gekleurd vinyl uit komt.

"Hairy Mountain" bevat 10 nummers, waarvan "Fools Gold Rush" het eerste is en hierin hoor ik de band een schitterende psychedelische progressieve rock song spelen, waar tevens een hypnotiserend ritme in zit (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie) en dit nummer wordt gevolgd door "Trolls", een lekker in het gehoor klinkende swingende stevige rock song, die enkele prima tempowisselingen bevat.
Daarna zet de band me "Uphill Climb" voor, waar een aanstekelijk uptempo ritme in zit, terwijl de swingende muziek blues invloeden heeft, zodat stil zitten niet aan de orde is.
Dan volgt "Mary Carroll Park", een uitstekende rock & roll song met blues invloeden, die swingt als een trein, waarna ik de titel song "Hairy Mountain" te horen krijg, waarin Datura4 me een stevige rock song voorzet, die in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt en tegen het eind een stuk sneller en ruiger wordt.
In "Greedy World" schotelt de band me een verrukkelijke aanstekelijke swingende rock song met een hoog mee zing gehalte voor, waarbij stil zitten geen optie is en in "Confide In Me" laat de band me opnieuw genieten van een swingende rock song, waar lichte blues invloeden en een zeer dansbaar ritme in zitten.
Vervolgens hoor ik "Too Much (Or Not Enough)", een uitstekende swingende rock song met een swingend dansbaar ritme, "Something To Hide", eveneens een heerlijke swingende rock song met een aanstekelijk ritme en enkele prima tempowisselingen en "Broken Path", een fantastische pop rock song, die een zeer aanstekelijk ritme heeft, waardoor ik opnieuw op mijn stoel zit mee te swingen.

"Hairy Mountain" van Datura4 bevat 10 lekker in het gehoor klinkende nummers, waarmee de band me van begin tot eind heeft weten te boeien en ik kan iedere liefhebber van rock muziek deze schijf dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten