maandag 5 december 2016

Review: Various Artists - A New Career In A New Town (Fruits De Mer, 2016) (Bowie Covers)

"A New Career In A New Town" is een exclusieve CD uitgave van het Fruits De Mer Records label, die alleen bestemd is voor leden van de Fruits De Mer club en dit album bevat 16 covers van David Bowie songs, waarbij opgemerkt kan worden, dat dit min of meer de opvolger is van het vorig jaar uitgebrachte album "Fashion".

De CD, die 12 december 2016 verschijnt, begint met de titelsong "A New Career In A New Town", die door Jack Ellister (Polen) wordt vertolkt en hierin hoor ik hem, na een korte intro, een heerlijk rustig pop nummer spelen, waarbij hij op synthesizer, piano en drums begeleid wordt en dit nummer wordt gevolgd door "Ziggy Stardust" van Anton Barbeau (Sacramento, USA), die me een geweldige imitatie van de stem van Bowie en tevens een prima uitvoering van de song laat horen.
Daarna zet The Nomen (East Ayrshire, Scotland) me "V-2 Schneider" voor en krijg ik een lekker in het gehoor klinkende swingende pop song, waarin elektro invloeden hoorbaar zijn, waarna Cary Grace (South Carolina, USA) een schitterende versie van "Queen Bitch" ten gehore brengt, die swingt.
Dan volgt "Heroes" van The Blue Giant Zeta Puppies en daarin schotelt de band me een verrukkelijke swingende spacerock uitvoering van dit nummer voor, waarbij de tekst eerst gesproken en later gezongen wordt, terwijl Joseph Cave (Shrewsbury, UK) mooi ingetogen zingt in "Rock 'N' Roll Suicide".
In "Fame" dat door Clay Cambeck (Milaan, Italië) vertolkt wordt, hoor ik een eigentijdse versie, dat sterke invloeden van The Beatles bevat en in "Star" van The Seventh Ring Of Saturn (USA) krijg ik een uitstekende uptempo pop song te horen, die jaren 60 invloeden heeft.
Mark & The Clouds (UK) spelen "Lady Stardust" en laten me genieten van een prachtige afwisselende pop song, die in een gemiddeld tempo ten gehore gebracht wordt, waarna Jay Tausig (New York, USA) "Bewlay Brothers" speelt en me een schitterende progressieve pop song voorzet, die spacerock invloeden heeft en tegen het eind psychedelisch wordt.
Vervolgens schotelt Consterdine (Cardigan, Wales) me een fantastisch krautrock nummer voor, getiteld "Warszawa", dat gevolgd wordt door "We Are The Dead" van
Rob Gould (UK) en hierin krijg ik een uitstekende progressieve pop song te horen, die enkele subtiele tempowisselingen en een aanstekelijk ritme bevat. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Verder hoor ik The Spookers (Cardigan, Wales) hun spurious transient remix versie van "V-2 Schneider" spelen, waarin de band me een experimentele instrumentale mix van elektro en avant garde voorschotelt, waar tevens country invloeden in zitten en The Past Tense (Worcester, UK) laat me genieten van  "The Laughing Gnome", een verrukkelijke progressieve psychedelische uptempo poprock song.
Jack Ellister & Friends (Polen) spelen "Rebel Rebel" en daarin hoor ik de band een vrij psychedelische uitvoering van dit nummer spelen, die diverse tempowisselingen heeft en Steve Barnes (Chicago, USA) sluit het album af met "Jean Genie" en hierin hoor ik een heerlijke a-capella versie van deze song, waarbij Steve begeleid wordt door een achtergrond koor, dat tevens hand klapt.

"A New Career In A New Town" is een geweldig eerbetoon aan David Bowie, dat vol staat met uitstekende nummers, die door de verschillende bands en artiesten op prima wijze worden vertolkt.
Helaas is dit album dus alleen verkrijgbaar voor leden van de Fruits De Mer Club, die wel meer exclusieve uitgaven op de markt brengt, die alleen voor leden bestemd zijn en ik kan liefhebbers van dit soort uitgaven dan ook aanraden, lid te worden van deze club.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten