maandag 30 januari 2017

Review: Mezz Gacano & Zone Expèrimentale - Froka (Lizard Records, 2016) (Experimentele Avant-Garde)

In 1997 besloot sologitarist David Nino Urso Mezzatesta zijn muzikale project in Parma te starten uit de overblijfselen van de ter ziele gegane bands Multimediale Stigghiolizing Enterprise en Tchazart.
In 1998 deed dit project zijn eerste optreden en bestond toen uit: Lorna Maitland (=David Nino Urso Mezzatesta) - sologitaar, Peter "pillino" Pizzuto - basgitaar, Fabrizio Lazzaretti - elektrische piano en Piero De Gaetano - drums.
Dat zelfde jaar verhuisden David en Peter naar Palermo, waar ze met John Di Martino - keyboards en Gaetano Di Giacinto - drums een nieuwe band vormen en hier uit ontstaan, in 2000, Paul Bakken & The Goodmakers en Mezz Gacano.
Na nog diverse bezettingswisselingen maakte David Mezzatesta, onder de naam Mezz Gacano, in 2013 samen met het Zwitserse ensemble Zone Expèrimentale, uit Basel, het digitale album "Froka", dat door het Objet-A label op 6 november 2013 werd uitgebracht en 15 en 16 januari 2013 te Basel, Zwitserland (Mitte Studio) en te Moutier, Zwitserland (Le Pantograph Studio) opgenomen werd.
De muzikanten, die op dit album spelen zijn: Mezz Gacano (=David Nino Urso Mezzatesta) - sologitaar, Flavio Virzi - sologitaar, Marco Lo Cicero - basgitaar en dubbele bas, Anja Brezavšcek - dwarsfluit, Dario Lo Cicero - dwarsfluit, synthesizer en zelf gemaakte instrumenten, Sara Bagnati - viool, Sofia Ahjoniemi - accordeon, Julien Megroz - drums en vibrafoon en Johannes von Buttlar - drums, percussie en speelgoed piano.
Op 15 juli 2016 heeft het Lizard Records label dit album, waarop 11 nummers staan, opnieuw onder de aandacht gebracht, door het her uit te geven.

Het album start met het titel nummer "Froka", dat iets meer dan 1 minuut duurt en hierin hoor ik de band een klassiek aandoend stukje muziek spelen, dat halverwege verandert in een experimenteel stuk en gevolgd wordt door "Okain Loiknaf", een experimenteel avant-garde nummer, waar diverse tempowisselingen in zitten en invloeden uit de muziek van Frank Zappa hoorbaar zijn.
Daarna volgt "Lioschi Lioschije I" en ook dit is een prachtig spannend experimenteel avant-garde nummer met tempowisselingen en dit krijgt een vervolg in "Lioschi Lioschije II", waarin de band me een heerlijk stuk avant-gardistische kamer muziek voorschotelt.
Dan krijg ik "Bechamel" te horen en daarin speelt Mezz Gacano & Zone Expèrimentale opnieuw een spannend stuk avant-garde, dat bij tijd en wijle vrij heftig en bombastisch klinkt, waarna "Lioschi Lioschije III" volgt en ik een uitstekende mix van kamermuziek, avant-garde, rock en experimentele muziek voorgezet krijg.
In "Kitch Bitch Beach" laat de band me weer zo'n spannend avant-garde nummer horen, waarbij ik met mijn oren gespitst zit, om maar niets van de muziek, waarin van alles gebeurt, te missen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en in "Lioschi Lioschije IV" speelt de band opnieuw een schitterend stuk avant-garde, dat diverse tempowisselingen heeft.
Vervolgens zet de band me "Strategia N.1" voor en krijg ik ook deze keer een heerlijk stuk muziek te horen, dat spannend klinkt, verschillende muziekstijlen en tempowisselingen bevat en technisch perfect in elkaar steekt, waarna "Lioschi Lioschije V" volgt en daarin  hoor ik een fantastisch mooi stuk kamermuziek gemixt worden met experimentele muziek en dit loopt naadloos over in het laatste nummer, dat "Finale" heet en hierin laat de band me nogmaals genieten van een spannend stuk experimentele avant-garde, waarin van alles gebeurd.

"Froka" van Mezz Gacano & Zone Expèrimentale bevat 11 schitterende spannende nummers, waarbij ik met mijn oren gespitst op het puntje van mijn stoel heb gezeten om maar niets van de drukke muziek, waarin van alles gebeurd, te missen en ik kan hen, die van niet alledaagse muziek houden, dit uitstekende album dan ook van harte aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten