zondag 20 augustus 2017

Review: Toby Twirl - Toby Twirl (Mega Dodo Records, 2017) (Psychedelisch)

Toby Twirl was een band uit Newcastle, Engeland, die in 1968 opgericht werd en bestond uit:  Dave 'Holly' Holland  - zang, Nick Thorburn - sologitaar, Dave Robson - basgitaar, John Reed - drums en Barrie Sewell - keyboards
De band maakte eind jaren 60 3 singles ("Back In Time"/"Harry Faversham"; "Toffee Apple Sunday"/"Romeo & Juliet '68" en "Movin' In"/"Utopia Daydream"), die op het Decca label uitgebracht werden en tevens werden er diverse demo's opgenomen in verschillende opname studio's, waarvan gedacht werd, dat ze voor altijd verloren waren gegaan, totdat Reed ze in een stoffige doos op zijn zolder terug vond.
Op de banden stond materiaal van zowel eigen nummers als covers en bevat zang van zowel Dave "Holly" Holland (kant 1) als Steve Pickering (kant 2).
Het Mega Dodo Records label brengt 6 oktober 2017 de lang verwachte debuut LP van de band uit in een beperkte oplage van 300 stuks, die op 180 gram zwart vinyl geperst zijn, een inlegvel bevatten, waarop de geschiedenis van de band staat en geïllustreerd is met onuitgebrachte foto's uit de jaren 60, terwijl de LP in een klaphoes gestoken is en tevens verschijnt het album als CD met 3 bonus nummers en een 8 pagina's tellend boekwerkje.

Het album start met "Baby What Good Is Love", waarin ik de band een swingende beat song hoor spelen, die enkele prima tempowisselingen heeft en gevolgd wordt door het prachtige "Dark Time Of The Year", waarin de band een rustige melodische song ten gehore brengt met harmonieuze zang, terwijl de muzie me enigszins doet denken aan die van The Hollies.
Daarna schotelt de band me "Something In Your Eyes" voor en krijg ik een schitterende opgewekte uptempo song te horen, die een aanstekelijk ritme bevat, waarna "Love Is Love" volgt en de band me een heerlijke aanstekelijke song met een zeer dansbaar ritme voorzet.
Het volgende nummer heet "Baby You’re A Rich Man" en hierin laat de band me hun versie van de Beatles song horen en die klinkt zeker niet slecht en deze song wordt gevolgd door "Movin’ In", een lekker in het gehoor klinkende uptempo song, die me aanzet tot dansen. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Dan speelt Toby Twirl de cover van Steppenwolf "Born to Be Wild", waarin de zang naar mijn mening niet rauw genoeg klinkt, maar verder prima is, waarna "Marjorine" te horen is en ik een schitterende progressieve rock song voorgeschoteld krijg.
In "Something" laat de band me hun voorliefde voor de muziek van The Beatles horen, door een geweldig goede uitvoering van dit nummer te spelen en in "When Will I Be Loved" hoor ik opnieuw een uitstekende cover, waarin, door het gebruik van het orgel, lichte psychedelische invloeden zitten.
Vervolgens speelt de band "Gonna Have A Good Time (Good Times)" en zet ze me een heerlijke rock song voor, die swingt en gevolgd wordt door "American Woman", en ook hierin vind ik de zang niet rauw genoeg klinken, ondanks dat de band een fantastische versie van dit nummer speelt.
Verder staan de bonus nummers "Let’s Spend The Night Together", een cover van het Rolling Stones nummer en hieraan had de band zich beter niet gewaagd, waarna "Hollies Medley" ("Here I Go Again", "Just One Look" en "Sorry Suzanne" volgt en ik een verrukkelijke medley te horen krijg, waarin de band op zijn best is, want ik hoor nauwelijks verschil met de muziek van The Hollies en in het laatste nummer "Toffee Apple Sunday" schotelt de band me weer een swingende song voor, die een aanstekelijk ritme bevat.

"Toby Twirl" van Toby Twirl is een uitstekende plaat, waarin ik me heb terug laten voeren naar de jaren 60 en ik kan hen, die een voorliefde voor de muziek uit deze periode hebben, deze plaat dan ook van harte aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten