vrijdag 22 december 2017

Review: Paul Messis - Songs Of Our Times (13 O'Clock Records, 2017) (Garagerock / Beat)

Singer-songwriter Paul Messis uit Billinghurst, West Sussex, Engeland, brengt sinds 2008 zijn muziek uit onder zijn eigen naam via verschillende platen labels, zoals het Engelse State Records, het Amerikaanse 13 O'Clock Records uit Austin, Texas en zijn eigen Market Square Records.
Paul, die ook basgitarist van The Higher State is en tevens in The Suburban Homes speelt, neemt zijn muziek op in de Sandgate Sound Studios te Sandgate aan de zuidkust van Kent en hij is sterk beïnvloed door zestiger jaren garagerock bands, zowel uit Engeland als Amerika, vooral die van het Fenton label en door bands uit de West Coast folkrock scene en de psychedelische muziek.
Zijn debuut LP "The Problem With Me" verscheen in 2011 via het 13 O'Clock Records label, vooraf gegaan door de 7 inch vinyl singles "Stuck In Society" / "The World Is Square" (2009, State Records), "Lost And Found" / "I Gotta Go" (ltd. edition, 2010, 13 O'Clock Records) en "Time Will Tell" / "When You Pass Me By" (2010, State Records) en in 2012 bracht hij samen met Jessica Winter de 7 inch vinyl single "Sunflower" / "As Nightmares Turn To Dreams" via State Records uit.
Vervolgens verscheen zijn tweede album "Case Closed" in een beperkte oplage van 500 stuks op 180 gram vinyl in 2013 via het State Records label, terwijl de single "The Blind Leading The Blind" / "As Time Rolls By" op 31 augustus 2015 via zijn eigen Market Square Records label is verschenen.
De 7" vinyl single bevat een hand genummerde poster en  is in een beperkte oplage van 300 stuks  uitgebracht, waarvan de eerste 100 exemplaren in een door Paul Messis gemaakte gefotokopieerde klaphoes verschenen, terwijl de andere 200  met een Market Square maatschappij hoes werden uitgebracht.
Zijn derde album, waar 12 nummers op staan, heet "Songs Of Our Times" en is 18 december 2017 via het 13 O'Clock Records label op LP verschenen.

Het album start met "Yesterday's Confusion", waarin Paul me een schitterende 60er jaren gerelateerde garagerock song voorschotelt, die in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en licht psychedelische invloeden bevat, waarna "Sign Of The Times" volgt en ik een prachtige rock song te horen krijg, waarin invloeden van Amerikaanse zestiger jaren bands, zoals The Byrds, hoorbaar zijn.
Daarna hoor ik "Societies Games", een lekker in het gehoor klinkende swingende garagerock song met een prima dansbaar ritme, die gevolgd wordt door "Last Reflections Of The Fall", een uitstekende licht psychedelische song, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
In "Back Against The Wall" laat Paul me genieten van een aanstekelijke uptempo beat song, waarin de mondharmonica voor het extra effect zorgt en in "Apathy's Callin'" krijg ik een heerlijke rustige song voorgezet, die lichte folk invloeden heeft.
Dan hoor ik "Games People Play" en krijg ik opnieuw zo'n geweldige swingende licht psychedelische uptempo garagerock song voorgeschoteld, waarna "Ballad Of A Strange Cat" volgt en daarin brengt hij een mooie 60er jaren beat song ten gehore en ook hierin is de invloed van The Byrds hoorbaar.
Vervolgens zet Paul me "Mainstream Lifestyle Blues" voor en krijg ik een mix van een song in de stijl van Bob Dylan en The Beatles te horen en deze wordt gevolgd door "Stuck In The Past", een uitstekende swingende song, die een licht hypnotiserend ritme heeft en in een gemiddeld tempo gespeeld wordt.
Verder hoor ik "Mistress Of Death", een swingende uptempo beat song, die een dansbaar ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en "PM Don't Follow The Man", een schitterende  psychedelische beat song, die enkele subtiele tempowisselingen bevat.

"Songs Of Our Times" van Paul Messis staat vol verrukkelijke zestiger jaren gerelateerde songs, die in die tijd gemaakt hadden kunnen zijn en ik kan elke liefhebber van zowel beat als garagerock deze schijf dan ook ten zeerste aanbevelen.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via  www.osuradio.nl





Geen opmerkingen:

Een reactie posten